Sexistiska bakslag och snedsteg

Dags att erkänna det jag gärna inte skriver eller berättar om. Hör och häpna: jag har inte alltid varit en med en feminist analys. I dagsläget händer det inte särskiljt ofta men det händer eftersom patriarkatet genomsyrar alla våra tankar och ibland kommer jag på mig själv med att tänka/säga något som är  på riktigt korkat. Så såhär den tredje advent,  tre dagar kvar till julaftonen jag inte vill uppleva och jordens undergång tänkte jag ta tillfället att bikta mig inför er. Snabb lista på några saker jag gjort som gynnat patriarkatet genom de året jag levt.

 

- Jag kom på mig själv söka bekräftelse hos killarna i min högstadieklass med att dra sexistiska skämt om att "kvinnorna ska vara i köket". Detta har påverkat mig genom min egen familj då det mest vart min mamma som lagat maten, men också från tv-reklamer och grupptryck. Acceptans från mansdominansen som ägde rum i skolans korridorer var nödvändig så vid åldern 13-15 spottade jag ut åsikter hejt och vilt för att få bli medbjuden till något livsmedelsbutik i närheten av killarna eftersom jag betraktats som "cool". Jag skyller inte på någon i min högstadieklass för mitt beteende eller dåvarande väldigt dumma åsikter.

 

- Jag har även haft Harry Potter som favoritfilm (EFTERSOM JAG INTE ORKAR LÄSA KLART LÅNGA BÖCKER OKEJ?!?) sedan första filmen släpptes. Som barn snart ungdom förstod man inte den patriarkala peppen. 1. Den glorifierar förhållanden mellan män till det maximala, Harry+Ron, Harry+Sirius, Harry+Hagrid, Harry+Dumbledore, men aldrig något starkt förhållande mellan två kvinnor? 2. Alla kvinnokaraktärer (som för övrigt är väldigt få) har EN egenskap. De är antingen plugghästar, moderliga, galna/skumma, sura eller snygga för männen att objektivera och tillfredställa blicken med. Det finns positiva sidor med men det enda jag kan komma på i skrivandets stund är att det faktiskt är en kvinna som skrivigt boken, MEN har fått dölja sitt namn i en förkortning, J. K.Rowling, för att utebliva sitt kön för konsumenterna bara på grund av att hon är kvinna.

 

Männan i fokus? Sammanträffande? Oavsätt om det är J.K själv som direkterat bilden eller inte visar den tydliga spår.
 
- Att jag konstant jämförde mig med andra tjejer, (detta då oftast med modeller olyckligtvis), sen jag var max 5 år gammal? Det var alltid "hon är finare än mig" "hon är smalare än mig" "hon får åka på det där" "hon har bättre betyg" osv etc i all oändlighet och vidare för jag jämförde verkligen med ungefär allt jag kunde. Försökte alltid hitta något som kunde nervärdera mig jämfört med de andra tjejerna. Sorgligt nog vet jag att jag inte är ensam om att ha gjort det. Så manstillvänt att nedvärdera sig själv av bilderna en sett från tidningar/tv/kataloger/två meters banderoller i Nordstan. Nu gör jag det inte lika mycket. Varje gång jag kommer på mig själv föröka nedvärdera en annan kvinna aldrig skakar jag genast av tanken och/eller bitchslappar jag mig själv mentalt och upprepar älska din medsyster, älska din medsyster, ÄLSKA HENNE.

 

- Lyssnat på och tyckt om Chris Brown. Men aldrig sedan han slog/försökte mörda Rihanna!!! Kommer till och med ihåg när jag citerade en av hans texter på min twitter och länkade låtar till andra tjejer som *kände* *relaterade*. Nu mår jag mest dåligt av tanken att han 1. fortfarande gör musik 2. når ut till en så enormt stor publik som han gör och 3. dejtar Rihanna. Skämtade på Internet att jag inte ville vara vän på fb med de som valt att gilla Chris där, men allt eftersom jag kommer på mig själv gå in på hans like-page och gnytt över att jag är vän med 2 styckena och genast tagit bort dem, har jag listat ut att jag inte skämtar. Många ser detta som ett omoget löjligt beteende jag började med sen ungefär ett år tillbaka, men jag kan inte låta bli att tycka de som köper/stödjer honom och våld mot kvinnor är en aning motbjudande.

 

 

- Har dessutom gjort sakar som att kommentera att "dator- och tvspel inte är för tjejer", att jag vill inte handla på killavdelningen eller något grönt blått svar, (tills mitt försök till make-over i sjuan så jag bara handlade på killavdelningen) och jag har även påpekat då och då för mina killkompisar att de inte fått måla naglarna eller använda sig av smink pga tjejigt. Dessa brutala åsikter har jag INTE LÄNGRE, är nästa tvärt emot nu. Gör vad fan du vill, ha på dig vad fan du vill, bara du är bekväm med dig själv!

 

Nu har jag kommit till den del i mitt liv då jag ska försöka driva en feministblogg och continue towars becomnig the samhällskritikern jag vill vara och hela tiden bli bättre på mina analyser! Så slutsatsen blir: det finns hopp för alla. Våga. Och kom ihåg: patriarkatet skadar allvarligt Dig och människor i din omgivning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0