Hår på kroppen

Hår under armarna, på benen, bröstet, ryggen, på pungen och på muttan är normalt och är mer än okej att ha. Men människor som tycker att allt annat än mainstream är tydligen osmakliga, ofräscha och säkert shitdåliga i sängen.
 

Kvinnlig hårväxt verkar ha varit tabu och har säkert förknippats med synd sedan urminnes tider men nu när den blivit mer och mer uppmärksammad eftersom modet blivit mer och mer lättklätt visas mindre och mindre hår. Medan för män har kroppshåret historiskt sett varit en naturlig del av "manligtheten" och det är först de senaste tjugo åren som den manliga normen blivit mer och mer hårlös, MEN inte lika mycket som för kvinnor. Debatten kring kroppsbehåring tror jag tog extra fart när en kvinna sträckte med ett glädjetjut upp sina händer i luften under förra årets Melodifestival och visar en hårtofs i armhålan. Bilden spreds som löpeld och ger ramaskri bland nättrollen och hon blir utskrattad av varenda facebookvän jag hade då. De slår snabbt fast att hon är äcklig och vedervärdig och efterbliven för att hon inte vet man ska rakar sig under armarna.

 

 
 
Men med jämna mellanrum blossar debatten kring behåring upp och senast som igår skrev jag med en sexistisk ”alfahanne” som han beskrev sig vara. För många år sedan engagerade sig nästan hela världen när Julia Roberts avslöjade en hårtuss i armvecket. Alla vet ju att det signalerar att det är hårigt någon annanstans med och just den så otroligt snuskiga tanken har unga och omogna människor svårt att greppa.

 

Samma hände för något år sedan, efter en tur till badhuset, gjorde Katrin Zytomierska ett angrepp på sin föredetta blogg på Finest: ”efter att jag simmat stod jag i duschen i chock. Jag har aldrig varit med om något så äckligt i mitt liv. /…/ Jag stod omringad av monster eller troll är ett bättre ord att använda. De ser ut som troll mellan benen. Det är hår som aldrig sett skymten av en rakhyvel eller en vaxremsa. Det är kvinnor som inte vårdar om sin hygien på muffen. Det är så äckligt och varför? Varför bryr sig kvinnor inte om att vara rena och fräscha i och på sin muff? Oralsex är ju totalt uteslutet när man ser ut så där. Ja, vanlig sex också för den delen. Har folk inte sex? Är det därför folk är så missnöjda. För att de lever i förhållanden utan sex. MEN VA FAN RAKA FITTAN ERA JÄVAL SPÅN!!!”

 

Wow säger jag då. Hår finns ju till för att hålla bakterier och sjukdomar borta och skydda oss från kylan. Det kan inte vara så dåligt? Jag vet att blogg-Katrin är inte känd som den vassaste kniven i lådan eller den snabbaste hästen i hagen osv, med tanke på utfallen hon gjort det senaste, tex. Ang. reklamskylten från Sportlife (?) där en kvinna står nöjd efter ett träningspass, som sedan kritiseras hårt av Katrin pga ”hon är för stor”. Men Katrin är ett bra lathundspapper på vad som rör sig i huvudet på populationen i samhället. Och den har på senare åren fått för sig att om man inte är brazil- eller bikinifixad och använt diverse vaxmetoder framlänges och baklänges, över rumpa och över bröst, så omöjliggör och förhindrar det all form av sex. Vilket är historielöst, för varenda människa som sett en porrfilm äldre än från 1980 vet att gick det fint att både ligga, suga och slicka med mattor mellan benen!

 

När den platinablonda porraktrisen med tuttar större än kropp gjorde entré 1980 blev de en av dem första att introducera helrakat. I porrsammanhang där man gärna filmar ända upp i skrevet blev det succé så publiken kunde se varenda skälvning, form och färg, veck, hålrum och spermadroppe som utlöstes. Missförstå mig inte, kolla gärna på porr som du vill, (så länge personerna i filmen är med på vad de håller på med och ingen råkar illa ut osv), förvänta dig bara inte att varenda guzz du stöter på i verkligheten kommer vara kala som is och varenda shono går runt med uppumpade 30 centimeter-snoppar.

 

Det var under 1990-talet, då det rakade könet fortfarande provocerade en aning, det visades allt mer reklam för hårborttagningsprodukter till kvinnor. Idag ser man reklamer överallt som verkligen PEKAR UT att kvinnor ska vara rakade.

 

 

Idag, 23 år senare, är hårlösa kvinnokön mer regel än undantag och någon porrstämpel riskerar du inte såvida du inte låter busken växa fritt. Provokationen gått varvet runt, nästan varenda kvinna rakar sig och ett kalt kön associeras inte längre med sex utan norm och mainstream och allt annat är bara usch och fy och istället får man frossbrytningar och kväljningskänslor av lite pubeshår ja herregud det går ju inte!!!

 

Hur som helst. Grunden till detta inlägg och frustration började när jag själv låg i badet och inspekterade mina orakade bleka ben och twittrade om hur komiskt det var med män som tycker orkade kvinnor är ofräscha men själva går runt med hår överallt. Jag fick ett svar som jag quoteade och besvarade: 

 

 Jag fick till svar att jag skulle lägga av:

 

 

Flertal twittrare gick emot och sa till (NI ÄGER!!!) och fick både sexistiska och kränkande saker som svar.

 

 

Själv tycker jag det är ett idiotiskt, osäkert och rent ut sagt efterblivet att bära upp sina åsikter med förolämpa andra. Han forsatte med "kvinnor behöver" och att vi bara fanns till för att föda deras barn, ur enligt honom, "våra närmast grisliknande kön. som bör vara rakat och len":

 

 

Varav jag besvarade med att Vi inte behövde någonting och Vi väljer själva över Våra kroppar. Och att Våra kön inte är så fula han vill få det till. Vi fortsätter.

 

 
 
Försök till kränkningar som luder och gay skrattar jag bara åt. Dessvärre var det här konversationen tog slut. Och det finns säkert fler än vad jag hittade, så om Du som läser fick något skrivet till dig som du vill uppmärksamma och visa för oss, hör av dig till mig, (@turelur på twitter går bäst). 

 

Nu tänkte jag avsluta med något jag vill att Du KOMMER IHÅG: Du väljer själv vad Du vill göra med din  kropp, om den ska vara orakad eller rakad! Män kan få gå orakade och kvinnor med!!!

 

 

Till sist lite peppande ord, kram på er orakade och rakade älsklingar.


Kommentarer
Postat av: sofia

u go girl

Svar: U go 2!!
Therese Thuresson

2013-02-06 @ 18:58:10
URL: http://sofiaelisabet.webblogg.se
Postat av: MF

Trist läsning. Ni argumenterar mot varandra för er eget tycke om vad som är SNYGGAST, inget annat. Visst att Kartrin Zytomierskas inlägg var någonting av det dummaste jag läst men den här diskussionen håller nästan samma klass. Har du orakat kan det vara minst lika ohygieniskt som om du skulle raka då flatlöss och andra obehagliga sjukdomar existerar. Det är alltså en smaksak och bara för att idealet idag är rakat skulle det inte vara omöjligt att det är inne med orakat igen om 20 år. Så, tyck hur fan du vill men lägg ner snacket om att ''utseende inte spelar någon roll'', speciellt i det samhälle vi lever idag.
MVH

Svar: Nja tror inte det var någon vänlig hälsning direkt. Men kan hålla med om att det blev en aning pajkastning, men eftersom personen i fråga inte tänkte det minsta med att ta in mina åsikter är det väl inte så konstigt att jag står på mig och säger könshår/kroppshår är snyggt? Skippa svordomarna nästa kommentar så kanske jag kan ta dig på allvar, du med. Slopa ideal. Mvh.
Therese Thuresson

2013-02-07 @ 10:46:56
Postat av: Moa Danielsson

SÅ JÄVLA BÄST DU ÄR!!!!!!!!!!! Applåder för fan det behövs fler som du! Kram<3

Svar: Åh! Tack SÅ himla mycket Moa!!! <3
Therese Thuresson

2013-02-07 @ 11:18:01
Postat av: isabellavallberg.blogg.se

Hej vill du bli veckans blogg inför flera tusen läsare? anmäl dig då här.
http://sup3rb4tm4n.com/2013/february/vinnare-ny-omgang-2.html#comment

förlåt om du inte tycker om sånhär reklam, ha en fortsatt bra kväll!
kram

Svar: kram men nej tack!
Therese Thuresson

2013-02-10 @ 21:29:26
URL: http://isabellavallberg.blogg.se/
Postat av: johan

Gillar verkligen din blogg, och du verkar vara en härlig människa! :)))

Svar: Tack Johan, detsamma!! Kram
Therese Thuresson

2013-03-13 @ 00:38:43
Postat av: erika

Du är hur grym som helst! folk borde verkligen ta åt sig av det du skriver och ta sig en riktigt tänkare på det! Vårt hår är vårt hår och vi får göra vad vi vill med det!

Svar: Verkligen! U go!!!
Therese Thuresson

2013-03-13 @ 18:19:26
URL: http://uppblandmolnen.devote.se
Postat av: marcus

insåg du inte hur mycket @undravarfor trollade? du sväljer ju agn och bete; givetvis kommer han/hon att fortsätta provocera.

Svar: det kunde hen lika väl gjort men jag anser att i en så pass allvarlig och seriös diskussion tänker jag inte låta någon åsikt fade:as/glömmas/inte bli besvarad och inte tas på allvar. kram.
Therese Thuresson

2013-05-06 @ 20:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0